onsdag den 4. december 2013

4 dec.

Så fik jeg lige tid til at sidde, og blogge ; )

Jeg har været igang med at lave kvædebrød, mums

Da jeg var en lille pige og boede på Røj ( herregård under greve Schack) hvert år kom greven og grevinden med gaver til os børn, og masser af konfekt.
( min far var forvalter på Røj )
En del af konfekten var kvædebrød og jeg elskede dem ; ),
Jeg har lavet kvædebrød før, det er bare altid SÅ svært at få fat i kvæder, med mindre man kender nogen der har dem i deres have : )
I år lykkes det via min søde frisør : )

Det tager sin tid at lave dem, ca 3 uger, men i år har jeg snydt lidt, så det tog kun 1,5 uge : )


Det færdig resultat, ca 2 kg godt jeg også skal give noget væk fnisss….
Nogen af jer kender nok ikke kvædebrød, konsistensen er noget hen ad det vingummi flæsk man kan købe, her er bare mere smag og den er andreledes Øh … giver det overhovedet mening.

Så hvis i står med kvæder, og ikke aner hvad i skal med dem, så….. er her en ide : ))
Rigtig god 4 dec derude og tak for jeres kommentarer.

13 kommentarer:

  1. Hej Mio

    Tusinde tak for din historie omkring din opvækst og gamle traditioner. De ser godt nok lækre ud.
    Bon appetit

    /Annette

    SvarSlet
  2. Spændende opvækst - aner ikke noget om kvæder - men må indrømme at jeg heller ikke tror jeg kan lide det - for sådan som du beskriver dem ved jeg at jeg ikke bryder mig om vingummiflæsk :) Men hvis jeg falder over nogle kvæder så ved jeg da hvem der kan bruge dem :)

    SvarSlet
  3. Hej,
    Jeg kommer oprindeligt fra Schweiz - og der er kvæder en almindelig træ i en frugthave. Man laver gelé - og med biproduktet kvædebrød. Jeg elsker det! Jeg har i år været heldig og fik en del kvæder foræret - så der er en del glas med gelé og temmelig mange kvædebrød... dog er der SVUNDET en del... det må være nisserne.

    SvarSlet
  4. Aih, har du fået fat i kvæder...... Jeg har ikke kunnet finde nogen i år. Vi har sågar snakket om at få en lille busk selv, men det tager jo flere år at vente på frugterne.
    Vi er SÅ galde for kvædemarmelade og kvædebrød her i huset.
    Sjovt du er opvokset på Røj. Det kender vi jo så godt her - E mest, selvfølgelig.

    God aften til dig.

    SvarSlet
  5. De lyder lækre. Jeg har aldrig lavet eller smagt dem.

    SvarSlet
  6. Tak Mio for den lille historie fra din barndom, den slags kan vi jo alle her i blogland godt lide, selv om jeg er gammel er min erindring om kvæder noget om en knoldet stenhård pærer, her aldrig smagt dem, (ikke engang i min barndom, måske fordig jeg var barn på vesterbro) men dine kvædebræd ser da lækre ud. knus morkaren.

    SvarSlet
  7. Det lyder da godt nok spændende, har du opskriften på dem? Jeg har faktisk 5 kvædebuske i min have, men har aldrig lavet noget some helst af dem, så dem spiser fuglene hvert år her LOL. Men de ser godt nok lækre ud, og jeg ELSKER bare frugtflæsk, så kan tænke mig, det her er mums he he

    SvarSlet
  8. Har aldrig hørt om det, men de ser godt nok lækre ud nu de har fået chokolade på:-)

    SvarSlet
  9. det lyder lækkert har dog aldrig hørt om dem før og ej heller ikke smagt dem

    SvarSlet
  10. det ser rigtig lækkert ud sikke farve og sikke en tålmodighed du har til at fremstille dem
    God 5 december
    knus Pia

    SvarSlet
  11. Kvæder kan jeg sagtens få fat i her - de står langs vejene lige heromkring. Men jeg kan ikke fordrage konsistensen på "flæsk" hihi. Så jeg skal nok ikke lave kvædebrød. Selvom de ser gode ud ;)

    SvarSlet
  12. Mums det ser lækkert ud. Har smagt dem engang for meeeeget længe siden, tror jeg var omkring 12 år. mon der er stadig er smagsprøver næste gang jeg kigger forbi. :O)
    Knus

    SvarSlet